Related Posts with Thumbnails

18 december 2009

Irving Penn: fotoutställning i London

Den amerikanske fotografen Irving Penn avled i höstas 92 år gammal. Jag minns hur jag som barn satt på vinden i sommarhuset och bläddrade i gamla nummer av Life, och fascinerades av hans foton. Oavsett om de var modebilder, stilleben eller foton av "exotiska" folk, satte hans bilder min fantasi i rörelse. Nu är hans arbete avslutat, och flera stora museer arrangerar minnesutställningar. Skall du till London i vår har du chansen att se en stor utställning på the National Portrait Gallery med 120 foton av Penn från 1944 till idag. Utställningen pågår 18 februari - 6 juni 2010.

Självporträtt.

Favoritmodellen på 1950-talet.

Sömmerskan och "hennes" modell...
Picasso at La Californie, Cannes, France, 1957


Georgia O'Keffe, Truma Capote m.fl.
Miles Davies (nedan)


Ung fåraherde, Marocco, 1971

Cuzco barn, Peru, December, 1948

Three Asaro Mud Men, New Guinea, 1970


Sena modebilder:

Du hittar massor av foton av Penn på nätet. Här några exempel:


3 kommentarer:

  1. Jag gillar hur skulpterade vissa av hans fotografier känns och hur måleriska andra är. Jag som åker till London jämnt och ständigt - vet ej om jag kommer dit i vår. Tyypiskt.

    SvaraRadera
  2. Fina bloggar du har!
    God Jul!

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Har suttit här med gåshud och med andan i halsen en lååång stund nu...vilken underbar blogg du har!!!

    Kram
    Mia

    SvaraRadera

Hej, kul att du tittar in och skriver en rad! Uppskattar att höra andras åsikter & synpunkter. Välkommen åter /Lisbeth

ShareThis