Related Posts with Thumbnails

19 november 2009

Rundgång i bildspråket

Grafiska formgivaren Stefania Malmsten har en webbplats som inspirerar. Funktionell. Vacker. Stilren. Jag besöker den gärna för att pejla in hennes senaste jobb inom svensk och internationell grafisk formgivning.

Vid mitt senaste besök noterade jag att flera av hennes tidskriftsomslag pryds av kvinnoporträtt, med referenser till konst- och fotohistorien. Kul att se hur sena 1800-talet och 1930 talet smyger sig in i 2000-talets omslagsbilder.

Den sexiga tjejen på tidningsomslaget ovan har tydliga blinkningar till sena 1800-talets bohemiska kvinnor med sina stora, fantastiska hårsvall. Till exempel Dante Gabriel Rossettis magnifika porträtt av hustrun Elizabeth Siddal, båda två kända representanter för konstnärsgruppen Pre-Rafaeliterna, (som jag tidigare skrivit om här). Fotot därunder är av porträttfotografen Julia Margret Cameron (mer här).

Samma tydliga influens på denna modebild t.h. Läckert.

Bilden ovan t.v. är på omslaget till en utställningskatalog. Porträttet på katalogens omslag har samma skulpturala, lite marmorlika, frånvarande uttryck som kvinnan på bilden t.h. - ett porträtt av Madonnas favoritkonstnär Tamara de Lempicka. Därunder: Picassos porträtt av hustrun Olga.

... och till sist - det svartvita foto fick mig att tänka Stefanias mamma Bodil med sin långa, raka lugg. OK, inte bildkonst, men skrivkonst i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, kul att du tittar in och skriver en rad! Uppskattar att höra andras åsikter & synpunkter. Välkommen åter /Lisbeth

ShareThis